Petter Löberg

E-post: petter.loberg@riksdagen.se
Bostadsort: Borås

Varför är du socialdemokrat?
– Socialdemokratin representerar politiskt hantverk utan att tappa fokus på de långsiktiga målen. Vår strävan efter ett solidariskt, jämlikt och jämställt samhälle som samtidigt ger individen friutrymme och kreativitet har skapat ett av världshistoriens främsta samhällen. En social demokrati, som Juholt brukade säga. Svårt att inte vara sosse då

Om du inte var politiker vad skulle du vilja vara då?
– Jag är, när jag inte är förtroendevald på heltid, lärare. Det är verkligen ett privilegium att få arbeta med kloka kollegor, intressanta kunskapsområden och fantastiska ungdomar. Bättre yrkesliv kan man inte ha!

Vilken är din viktigaste politiska fråga?
– Den övergripande är att hantera klimatutmaningarna. Klarar vi inte omställningen till ett grönt folkhem och visar att vi kan bli världens första fossilfria välfärdssamhälle – ja, då spelar inga andra politikområden någon roll. Här är ansvaret mot kommande generationer av moralisk karaktär vilket måste genomsyra varje beslut. Men vi behöver också göra allt för att läka ett Sverige som efter många års nyliberala experiment dragits isär.

Vad är du mest stolt över?
– Det självklara att jag är stolt över mina barn, nära och kära och deras livsresor. Känner även viss stolthet över att partiet både nationellt och lokalt har hanterat och klarat av påfrestande tider.

Vad gör du helst en ledig dag?
– Brygger en omgång öl, spelar lite utepingis, tar en loppis-runda eller snickrar på något onödigt och lustfyllt. Sitter och lyssnar på musik och pratar med hustrun – då är livet ganska bra.