Regionbyggarna

Regionbyggarna – en bok om de starka viljor som byggde Västra Götaland

En vilja att samordna sjukvårdens resurser, öka medborgarnas makt och låta folkvalda politiker ta över ansvaret för den regionala utvecklingen från statens tjänstemän. Det vägledde Socialdemokraterna i Västsverige i arbetet för att bilda Västra Götalandsregionen. Gränserna mellan Göteborgs och Bohus län, Skaraborgs län och Älvsborgs län hade Axel Oxenstierna dragit på 1600-talet för att hålla isär människor. Nu fanns en önskan om västsvensk sammanhållning.

Regionbyggarna handlar om modiga idéer på ett hotell i San Fransisco, i ett trädgårdsland i Hunnebostrand och i statliga utredningar. Det handlar om personliga omsvängningar, vita lögner, dubbelspel, misstänksamhet och ultimatum, men framför allt om politiska initiativ på hemmaplan för att samla Västsverige till att bli en expansiv och attraktiv region i Europa. I varje steg för att bilda Västra Götalands län och Västra Götalandsregionen var Socialdemokraternas arbete avgörande.

Bokens författare Johan Flanke har intervjuat över 80 personer. Det handlar om västsvenska politiker från flera partier, tjänstemän och statsråd. Han har läst nyhetsartiklar från fem decennier, gått igenom flera föreningsarkiv och tagit del av utredningar och propositioner som beskriver regionbildningen. Till det kommer att boken är full av bilder.

Kom till boksläppet eller följ det digitalt
Boksläppet av Regionbyggarna sker under festliga former. Det blir en presentation av boken och två stycken samtal.

Tid: Fredagen 10 november 2023. Samling 15.30.

Plats: Kvinnofolkhögskolan i Göteborg, Första Långgatan 28B. Ingång från baksidan av huset. Ställ in din karttjänst i mobilen på adressen Kryssdäcket.

Närmaste spårvagnshållplats: Masthuggstorget.

Det kommer vara möjligt att följa boksläppet på https://www.facebook.com/regionbyggarna.

Köp ditt exemplar av Regionbyggarn
Regionbyggarna säljs för 100 kronor och kommer att säljas under boksläppet 10 november. Efter det kommer boken att säljas på Socialdemokraterna i Sjuhärads höstkongress den 28 oktober, Viskadalens folkhögskola (endast förbeställningar).

Efter höstkongressen kommer Regionbyggarna att säljas på Socialdemokraternas distriktsexpedition i Borås.

Boken går också att beställa genom att mejla regionbyggarna@gmail.com. Boken kostar då 170 kronor inklusive frakt och betalas med Swish.

Följ Regionbyggarna på Facebook
Regionbyggarna har en egen Facebook-sida som beskriver händelser i processen för att bilda Västra Götalandsregionen. https://www.facebook.com/regionbyggarna

“Det här är den socialdemokratiska berättelsen om bildandet av Västra Götalands län och Västra Götalandsregionen. Det är en historia att inspireras av. Den visar att visioner har möjlighet att bli verklighet med hjälp av starka viljor, samarbete och uthållighet.”

Ur förordet av Roland Andersson (S), regionstyrelsens första ordförande i Västra Götalandsregionen